STUDIO HOOG CATHARIJNE
Geschreven door Nico Fintelman (Smits)

Branie - Het zal in 1975 zijn geweest. In Nederland bestond nog de dienstplicht. Ik werd opgeroepen voor de keuring en was niet de enige. Alle jongens die in een bepaald jaar de dienstplichtige leeftijd kregen werden dan in dat jaar opgeroepen en dat ging per gemeente. En zo gingen we met een groep van zo'n 20 jongens uit onze dorpsgemeente op de bewuste dag al vroeg op pad. Met de trein want we kregen er een treinkaartje voor.

De keuring was in een kazerne in Utrecht en op het station aangekomen liepen we vervolgens door het grote winkelcentrum Hoog Catharijne dat toen nog maar enkele jaren bestond. De meesten van ons waren daar nog nooit geweest. Met zo'n groep jonge jongens was dat natuurlijk veel branie en kabaal. En er werd een roltrap stilgezet. We waren een klein beetje belhamels.

Junkies - Als ik anno 2019 nog wel eens door Hoog Catharijne loop moet ik er aan denken. En aan de turbulente geschiedenis van dit grote overdekte winkelcentrum dat ook plaats biedt aan zalen en kantoren.

Een stukje van de geschiedenis is wel speciaal. Hoog Catharije had namenlijk ooit een eigen radiostation. Dat veel luisteraars kon bereiken. De grote hoeveelheid van winkels in een overdekt gebied was en is populair bij een groot publiek. En het feit dat veel treinreizigers door dat winkelgebied bij het grootste treinstation van Nederland lopen brengt er nog meer mensen. In het jaar 1985 kwamen er al zo'n 450.000 bezoekers per week. Echter, er was inmiddels wel verval van het gebied gekomen. Ondermeer doordat zwervers en junkies er hun vaste woonplaats van probeerden te maken. Om het geheel toch meer fleur en stemming te geven bedachten de exploitanten dat radiostation.

 

Start - Iemand die regelmatig door het winkelcentrum liep was Frans van der Drift. Ook hij constateerde dat daar sfeer ontbrak en er met een radiostation iets aan gedaan kon worden. Hij kreeg uiteindelijk de opdracht tot het opzetten daarvan. Frans van der Drift kenden we als voormalig deejay van de zeezender Radio MiAmigo. Ook had hij de hitparade in de Nederlandstalige programma's van Radio Luxemburg gedaan en had hij bij de TROS-donderdag op Hilversum 3 gezeten. Bovendien was hij de exploitant van de Veronica drive-in-show geweest. Frans ging dus aan de slag in Utrecht, de stad waar hij ook woonde.

En dat resulteerde op 16 december 1985 in de start van het beoogde radiostation dat de naam Studio Hoog Catharijne kreeg. Er was een professionele studio gebouwd in één van de kantoor ruimtes. Het station was te beluisteren via de geluidsinstallatie en zo kon iedereen die in dit winkelgebied was het horen. Overigens werd er een tijdje na de start een compleet nieuwe installatie aangelegd ter waarde van 150.000 gulden.

 

Breed geprogrammeerd - Studio Hoog Catharijne maakte veelal live programma's en die waren er dan tijdens de openingstijden van het winkelcentrum. Het radiostation had dus een groot potentiel aan luisteraars. Er kwamen in die tijd zo'n 23 miljoen bezoekers per jaar in Hoog Catharije. Zoals aangegeven kwam dat neer op ongeveer 450.000 bezoekers per week. Veel daarvan waren dus treinreizigers die meerdere keren per week door het winkelcentrum liepen en er waren mensen die er iedere dag werkten. Maar het aantal unieke bezoekers zal toch wel 100.000 per week zijn geweest. Het radiostation richtte zich op de mensen in de leeftijdsgroep 18-55 jaar en was derhalve breed geprogrammeerd. Dat betekende dat de muziek niet te extreem mocht zijn - geen hardrock of te heftige disco maar ook geen smartlampen. Muziek die goed in het gehoor lag en waarbij gewisseld werd naar smaak van jong en oud. Behoorlijk veel oldies ook. Er was voor gekozen om geen nieuwsuitzendingen te doen.

 

Volume - Het volume van de geluidsinstallatie werd afgesteld op de hoeveelheid aanwezige bezoekers. Bij een groot aantal tegelijk was er meer omgevingsgeluid dus dan ging het volume van de speakers wat omhoog. Ook was er over nagedacht dat in dat geval er geen opzwepende muziek werd gedraaid omdat zoiets (psychologisch) irritatie opwekt op plekken waar het vastloopt. Voor die plekken kwam dan 'verkeersinformatie op de zender': humoristisch bedoeld en toch info over een alternatieve looproute. En zo bleven de radiomakers zich op allerlei vlakken bewust richten op de mensen in het winkelgebied. Zoals het ondersteunen van allerlei publieks activiteiten die plaatsvonden in Hoog Catharijne. Dit door middel van info en promo's in de uitzendingen. Dat ging dan ondermeer over actieweken voor allerhande zaken waarvoor stands werden ingericht in het winkelgebied.

 
Spot - Studio Hoog Catharijne was een geheel particulier inititatief en daarmee een commercieel radiostation. De adverteerders waren veelal de winkeliers die hier gevestigd waren en dat waren er erg veel waardoor er constant genoeg inkomsten waren om een bestaansrecht te hebben. Het winkelcentrum zelf had ook een spot en daarmee werd destijds ook geadverteerd op de Publieke Omroep. En zo was de Hoog Catharijne commercial ook te horen in de STER blokken van Hilversum 1, 2 en 3. Studio Hoog Catharijne was dermate opvallend dat ook anderen er gebruik van gingen maken. Derhalve waren de programma's ook een tijd lang te horen via de geluisinstallaties van de winkelcentra Presikhaaf in Arnhem en Cityplaza in Nieuwegein. Eigenlijk onnodig te vermelden dat we het in dit artikel hebben over een professioneel en goed klinkend radiostation.
 

In de ether - Behalve Frans van der Drift kunnen we als deejays van dit radiostation ondermeer noemen Rob Hardholt, Ad Robberts en Jan Veldkamp. In 1989 werd ook gestart met een eigen blad dat in heel Utrecht werd verspreid. Hierin leuke algemene en radio artikelen. En ook prijsvragen. In de tweede helft van de jaren tachtig kwamen langzaam de locale omroepen opzetten. In Utrecht was dat ook het geval, daar begon Radio Domstad zowel via kabel als ether. En besloten werd om in de middag daar 'onderdak' te verlenen aan het radiostation van het winkelcentrum. Onder de slogan 'Studio Hoog Catharijne gezellig bij je Thuis' werd iedere werkdag 's middags van 14.00-17.00 uur een programma gebracht door Radio Hoog Catharijne. Dat dus daarmee in de hele regio Utrecht was te beluisteren via Radio Domstad.

 

Lang volgehouden - Op 5 december 1990 bestond Studio Hoog Catharije 5 jaar. Dat werd een beetje een feestje op de radio. Maar ter gelegenheid daarvan werd er ook een verzamel CD uitgebracht met o.a. muziek van Abba, Rob de Nijs en Brook Benton. De opbrengst was voor een goed doel. Uiteindelijk heeft het radiostation het lang uitgehouden. Pas in 1992 kwam er een eind aan.

We kunnen stellen dat Studio Hoog Catharijne een uniek radiostation was. Kleinschalig maar wel lang bestaan met professionele programma's. Uiteraard kwamen de meeste bezoekers van het winkelcentrum niet hiervoor maar velen hoorden het wel. Net zoals de mensen die afstemden op Radio Domstad. En dus had Studio Hoog Catharije heel veel potentiele luisteraars alsmede een goed buget. Anno 2019 kunnen veel radiostations hiervan alleen maar dromen. Tot op de dag van vandaag kun je in diverse winkelcentra in Nederland muziek horen maar dat komt dan van computers met nonstop muziek.

 

 
 
 
 
Terugkeren naar de MN home